Blahopřání

neděle 8. února 2009

zamyšlení: MEZI NÁMI ZÁVISLÁKY


Jsi závislák, slyšíme občas od někoho. Nebo to naopak sami někomu jinému říkáme. Pouhá dvě slova. Ale kolik toho mohou obsahovat! Závislostí je snad nekonečný počet. Každý z nás má tu svou, ať si to uvědomuje nebo ne, ať se ji třeba snaží sebevíc tutlat nebo potlačit.
Existuje závislost na jídle, čokoládě, cigaretách (hlásím se k ní), sexu, partnerovi, kávě (opět zvedám ruku), nadřízeném, nějakém jiném člověku, na drogách, alkoholu, náboženství, a já nevím na čem všem ještě. Zkrátka kolik lidí, tolik závislostí. Škodných i neškodných. Pro některé existují léčebny, s jinými musí člověk zápolit sám – jak ten voják v poli.
Kdo tvrdí, že žádnou závislost nemá, ten lže. A možná naopak disponuje hned několika. Ale proč bychom měli ty svoje slabosti nebo slabůstky tutlat a stydět se za ně? Vždyť ze spousty z nich se naopak snadno dají udělat přednosti. Nebo je lze alespoň přijatelně vysvětlit:

Co na tom, že rád jím a přežírám se?
Dokazuje to, že jsem zdravý a mám chuť do života.
Neobejdu se bez čokolády?
Ani nechci. Ta hořká přece tak účinně a dokonale likviduje řídké případy s častým běháním!
Hulím jako tovární komín?
No a co? Je přece dokázané, že uzené déle vydrží.
Jsem závislý sexuální maniak?
Jasně, ale co by si beze mě počaly ty zástupy potřebných žen nebo mužů?
Neobejdu se bez partnerova velení?
V pořádku, vždyť ho tolik miluji.
Liju do sebe litry kafe a nemohu bez něj být?
Bez kávy se mi chce spát. A kdo spí, ten nežije.
A tak dále a tak dále.
Jsem závislák. Vím to a hrdě se k tomu hlásím. Jo, a ještě jednu velkou závislost mám. Na tomhle blogu. Tu si ale zdůvodňovat nechci a nebudu. Mám totiž strach, že by mě pak mohla přejít...

8 komentářů:

samilik-samorost1 řekl(a)...

Jardo, tímto článkem jsi opravdu uhodil hřebíček.... Když se nad ním zamyslím, jsem vlastně taky závislák. Pokud pominu kouření, pivko a další zlozvyky, jsem těžce závislý na životě, lidech kolem mne (ač někdy toužím po pustém ostrově), ale hlavně na přírodě. Přestože jsem rodilý pražský Pepík, neumím si už život ve městě představit. Ač unaven pracovním procesem, neodpustím si každodenní procházku po lese a kolem řeky. To je asi ta moje nejtěžší závislost. Přeju ti - zpět, nám - hodně dalších pěkných článků. S.

Jarda řekl(a)...

SAMILIK: I já se těším na tvé další příspěvky. A mám radost, že ses tady zastavil. Na Atlas pomalu zapomínám, ale na kamarády z něj rozhodně ne. Ahoj, J.

Anonymní řekl(a)...

Tvá naposledy jmenovaná závislost mě moc těší. Olga

Jarda řekl(a)...

OLGA: Mě zase těší, že se Ti moje texty líbí. Díky za přízeň. Ahoj, J.

Anonymní řekl(a)...

Vždy jsi dobře psal. Mám Tvá dílka schována.Hezký večer, O.

Anonymní řekl(a)...

Přiznávám se...zkroušeně....jsem závislý na životě...a nerad bych na tom něco měnil :)

Unknown řekl(a)...

Tak tak, Jardo. Pěkný článek. Nejeden pravil: "Udělej ze své slabiny svou přednost..." Přeji mnoho dalších úspěchů!

Anonymní řekl(a)...

Krásný článek. Jak už bylo řečeno, všichni jsme na něčem závislí, ať už v dobrém nebo ve špatném.