Blahopřání

pondělí 14. června 2010

VZPOMÍNKA HOŘKÁ JAKO PELYNĚK


Už jsme ho dlouho neviděli. Ta myšlenka určitě nenapadla jen mě. Stejně jako já, ani ostatní si nechtěli připustit, že ho neuvidíme už nikdy.


Je tomu rok, co náš kolega a kamarád Svaťa odešel. Navždy. Bez jakéhokoli náznaku, beze slova rozloučení. Na poznávacím zájezdu, v daleké Francii.


Seděli jsme v tom klubu, v němž jsme spolu s ním v minulosti strávili nespočet hodin. Seděli jsme tam, vzpomínali a oči nám co chvíli sklouzly na jeho prázdnou židli v rohu místnosti. Velká fotka, z níž se na nás usmíval, ani hořící svíčka na místě, kde míval postavené pivo, kávičku či tolik oblíbený rum, nám ho nahradit nemohly. Bohužel.


Na nebe ani peklo nevěřím. V onom Svaťově domovském klubu jsem ale teď, rok po jeho smrti, na nebe málem věřit začal. Představoval jsem si svého nejlepšího kamaráda, jak si hoví na některém z obláčků, shora sleduje to naše smutnění a vzkazuje nám: „Vykašlete se na to, mně je tady dobře.“ Až se mi chtělo vykřiknout: „Jenže nám tady ne! Moc nám všem chybíš!“


Nic jsem nevykřikl. Jaksi mi odešel hlas. Zavrhnout jsem musel i další náhlý nápad: zatelefonovat Svaťovi na jeho číslo, které v mobilu stále ještě mám. Bylo by to zbytečné. V nebi, pokud nějaké skutečně existuje, náš pozemský telefonní signál stejně bohužel nemají.


A tak se alespoň utěšuji, že se Svaťa tam někde daleko třeba naučil číst myšlenky. A že teď čte to, čeho mám plnou hlavu: Je tu bez tebe prázdno i smutno. Moc prázdno a ještě víc smutno.

1 komentář:

Nymph from the Merkur řekl(a)...

Jardo, je to půl roku, co mi zemřel kamarád. A mé pocity jsou velmi podobné těm tvým.
Musíme věřít, že tam sedí na obláčku, houpaj' nohama, nahlas jim tam hraje a zpívá Bob Dylan a oni na nás koukaj shora jako na mravenečky a čtou si naše myšlenky...
Věřit, že je tam líp.